C# jest językiem obiektowym, który umożliwia tworzenie aplikacji działających w środowisku .NET Framework. Za pomocą C# można tworzyć aplikacje klienta Windows, usługi XML Web, komponenty rozproszone aplikacje klient-serwer, aplikacje bazodanowe i wiele, wiele innych. Składnia C# jest łatwa do nauczenia, ale jednocześnie wysoce ekspresywna. Składnia C# upraszcza wiele złożoności C++ i udostępnia zaawansowane funkcje takie …
Tworząc ten kurs, kierowałem się jedną zasadą, nie da się niczego nauczyć, jeśli nie zobaczy się mnóstwa przykładów i nie zmusi się odbiorcy do samodzielnej pracy. Szczerze mówiąc, pisząc i robiąc przykłady do tego działu, sam uczę się nowych rzeczy i rozwijam swoje umiejętności. Rozdział ten będzie wprowadzeniem do dalszej pracy. Aby zacząć programować, należy …
Większość aplikacji wymaga informacji wprowadzonej przez użytkownika, generując, na nią odpowiedz jako rezultat zadania. Aby, wyświetlić wiadomość dla użytkownika w oknie konsoli używamy metody: Console.Write i Console.WriteLine. Różnica między tymi dwoma metodami jest taka, że Console.WriteLine przesuwa kursor do następnej linii po wydruku tekstu. Aby nie musieć wcześniej deklarować zmiennej zawierającej tekst, należy użyć ” …
Pierwszą rzeczą, jaką będzie robił nasz program to komunikacja z użytkownikiem. Moim zdaniem wiedza na temat formatowaniu tekstu jest kluczowa do budowania programów. Ponieważ użytkownik, korzystając z programu, zazwyczaj chce uzyskać jakąś informację, program musi wiedzieć, co ma robić, gdy użytkownik podejmuje jakieś działanie. Jedyną drogą komunikacji, jaką chwilowo mamy jest „Console.ReadLine()”, kluczowa dla późniejszych …
Mimo iż wcześniej już trochę używałem operatorów, założyłem, że użytkownik zrozumie ich znaczeni z kontekstu przykładu. Przypisaniem wartości do zmiennej to tak naprawdę nadanie jej wartości, przypisujemy wartości po prawej stronie operatora „=” do zmiennej po lewej stronie. Przykład poniżej przypisuje wartość 42 do zmiennej całkowitej 'x’:
1
intx=42;
Wartość dla zmiennej można przypisywać, podczas jej …
Operatory logiczne służą głównie do porównania elementów, wynik ich działania zawsze jest typu boolean (prawda lub fałsz). Program za ich pomocą podejmuje określone działanie poprzez sprawdzenie warunku, w C# wyróżniamy następujące warunki logiczne: Operator Symbol Opis Logiczny lub | prawda | fałsz = prawda fałsz | fałsz = fałsz Logiczny i & prawda & fałsz …
Instrukcja if określa, która procedura zostanie uruchamiana na podstawie wartość wyrażenia logicznego Boole’a. Konieczne jest określenie jednego lub więcej warunków, które będą oceniane, lub testowane przez program, wraz z działaniem lub działaniami, które mają być wykonane. Prosta forma instrukcji if sprawdza warunek i podejmuje działanie, jeśli warunek nie jest spełniony, działanie nie jest podejmowane. …
Instrukcja przełącznika (Switch) zapewnia bardziej elegancki sposób sprawdzania zmiennej dotyczącej równości względem listy wartości. Każda wartość jest nazywana przypadkiem (case), a wybrana zmienna, jest sprawdzana dla każdego przypadku przełącznika.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
// instrukcja switch
switch(warunek)
{
case1:
działeanie,jeśli warunek jest
spełniony;
break;//przerwij, wyjdź
case2:
działeanie,jeśli warunek jest
spełniony;
break;//przerwij, wyjdź
case3:
działeanie,jeśli warunek jest
spełniony;
break;//przerwij, wyjdź
case4:
działeanie,jeśli warunek jest
spełniony;
break;//przerwij, wyjdź
default:
działeanie,jeśli warunek jest
spełniony;
break;//przerwij, wyjdź
}
Każdy przypadek reprezentuje wartość do sprawdzenia, następnie dwukropek i instrukcja, które ma zostać wykonana, jeśli przypadek jest spełniony.
Były już instrukcje, przyszedł teraz czas na pętle. Pętle różnią się od instrukcji tym, że instrukcje sprawdzają warunek i podejmują działanie, pętle działają jeśli warunek jest spełniony spełniony, opuszczamy pętle dopiero gdy warunek nie zostanie spełniony. Omówimy sobie pętle while… i pętle do…while… .
1
2
3
4
5
6
7
8
// pętla do-while
do
{
działeanie jeśli warunek
jest spełniony
(warunek==true);
}while(warunek);
// Następne instrukcje programu.
1
2
3
4
5
6
7
8
// pętla while
while(warunek)
{
działeanie jeśli warunek
jest spełniony
(warunek==true);
}
// Następne instrukcje programu.
Podstawowa różnica jest taka, że do-while, najpierw wykonuje …
Pętla for wykonuje zestaw instrukcji określoną liczbę razy i ma składnię:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// pętla for
for(
inicjator;
warunek;
przyrost
)
{
działeanie jeśli warunek
jest spełniony
(warunek==true);
}
// Następne instrukcje programu.
Najpierw deklarujemy zmienną, która jest inicjatorem, może znajdować się wewnątrz lub na zewnątrz pętli, ale musi być wskazana. Następnie warunek oblicza jego wartość, a instrukcja jest wykonywane, jeśli warunek jest spełniony. Po wykonaniu pętli następuje aktualizacja zmiennej, nazywany również zmienną kontrolującą pętlę. …
Operator warunkowy jest krótszą i bardziej elegancką metodą na zapisanie instrukcji warunkowej IF, poprzez użycie znaku ? ,który przyjmuje formę:
1
Wy1?Wy2:Wy3;
Działa on w następujący sposób: Wy1 jest warunkiem. Jeśli warunek jest spełniony, instrukcja Wy2 jest realizowana, jeśli nie realizowana jest instrukcja Wy3: