Powrót do C#

operator warunkowy, brake i continue, operatory logiczne w pętlach

Operator warunkowy jest krótszą i bardziej elegancką metodą na zapisanie instrukcji warunkowej IF, poprzez użycie znaku ? ,który przyjmuje formę:

Działa on w następujący sposób: Wy1 jest warunkiem. Jeśli warunek jest spełniony, instrukcja Wy2 jest realizowana, jeśli nie realizowana jest instrukcja Wy3:

Podwójny znak ?? nazywany jest operatorem koalescencji zerowej. Zwraca lewy operand, jeśli nie jest null (pusty, niezadeklarowany). W przeciwnym wypadku zwraca prawy operand.

Kod powyżej sprawdzi wpisany tekst, jeśli tekst jest liczbą, przypisze ją do zmiennej „pobierzwynik” jeśli, nie pozostawi tą zmienną null. Element „int wiek = pobierzwiek ?? -1;” oznacza, że jeśli „pobierzwynik=null” wtedy „wiek=-1” w innym wypadku będzie to liczba. Taki zapis oszczędza nam dużo miejsca i jest krótszy i bardziej czytelny.

Kolejnym elementem, już używanym we wcześniejszych artykułach, ale słabo omówionym jest „breake”, z wcześniejszych lekcji, wiecie, że formuła ta przerywa działanie pętli, instrukcji i wykonywanie kodu. Dodatkowym elementem działającym podobnie do „break” jest „continue” którego działanie w zasadzie jest bardzo podobne, mimo iż nazwa elementu z angielskiego to „kontynuuj” może być trochę myląca, formuła ta przerywa działanie kodu, lecz na trochę inne zasadzie niż „break”. Pomija elementy, ale nie przerywa działania pętli.

Krótko mówiąc „continue” służy do pomijania elementów a „break” do zatrzymywania działanie kodu.

Skupimy się teraz na pogłębieniu wiedzy na temat pętli i instrukcji warunkowych. Znamy już operatory arytmetyczne i logiczne, których łączenie wewnątrz warunków jest bardzo ważne i skraca ilość wpisywanych pętli i instrukcji:

Warunki połączyliśmy operatorem „&&”, takich warunków możemy dodać, ile tylko chcemy, oszczędzając miejsce:

Takie połączenie elementów jak poniżej przerwie działanie pętli „for” na liczbie 5 dlatego liczba 6 nie będzie wyświetlona:

Użycie różnego rodzaju połączonych warunków prezentuje kod poniżej:

Podczas łączenia warunków, najbardziej przydatnymi elementami są „|| – LUB -OR”, „&& – i -AND” które w swoich programach będziemy wykorzystywać bardzo często. Przykład połączenia tych dwóch operatorów:

Kod wyświetli liczby, wtedy gdy „a” będzie należało do przedziału:


 

Permalink do tego artykułu: https://visualmonsters.cba.pl/c/operator-warunkowy-operatory/