C#

  1. Podstawy
    1. czym jest C#, .NET framework (wybór programu)
    2. rodzaje zmiennych, pierwszy program
    3. kontrola wejścia/wyjścia, komentarze, regiony
    4. formatowanie tekstu
    5. operacje arytmetyczne, przypisywanie wartości, operatory przyrostów
    6. operatory logiczne
    7. zadania do wykonania, przykładowe kody
  2. Instrukcje i pętle
    1. instrukcja if-else
    2. instrukcja switch i skoki
    3. pętla while, do-while
    4. pętla for, foreach
    5. operator warunkowy, brake i continue, operatory logiczne w pętlach
    6. zadania do wykonania, przykładowe kody
  3. Tablice, listy, słowniki
    1. wprowadzenie

 

Permalink do tego artykułu: https://visualmonsters.cba.pl/c/

Czym jest C#, .NET framework

C# jest językiem obiektowym, który umożliwia tworzenie aplikacji działających w środowisku .NET Framework. Za pomocą C# można tworzyć aplikacje klienta Windows, usługi XML Web, komponenty rozproszone aplikacje klient-serwer, aplikacje bazodanowe i wiele, wiele innych. Składnia C# jest łatwa do nauczenia, ale jednocześnie wysoce ekspresywna. Składnia C# upraszcza wiele złożoności C++ i udostępnia zaawansowane funkcje takie …

Rodzaje zmiennych, pierwszy program

Tworząc ten kurs, kierowałem się jedną zasadą, nie da się niczego nauczyć, jeśli nie zobaczy się mnóstwa przykładów i nie zmusi się odbiorcy do samodzielnej pracy. Szczerze mówiąc, pisząc i robiąc przykłady do tego działu, sam uczę się nowych rzeczy i rozwijam swoje umiejętności. Rozdział ten będzie wprowadzeniem do dalszej pracy. Aby zacząć programować, należy …

kontrola wejścia/wyjścia, komentarze, regiony

Większość aplikacji wymaga informacji wprowadzonej przez użytkownika, generując, na nią odpowiedz jako rezultat zadania. Aby, wyświetlić wiadomość dla użytkownika w oknie konsoli używamy metody: Console.Write i Console.WriteLine. Różnica między tymi dwoma metodami jest taka, że Console.WriteLine przesuwa kursor do następnej linii po wydruku tekstu. Aby nie musieć wcześniej deklarować zmiennej zawierającej tekst, należy użyć ” …

Formatowanie tekstu

Pierwszą rzeczą, jaką będzie robił nasz program to komunikacja z użytkownikiem. Moim zdaniem wiedza na temat formatowaniu tekstu jest kluczowa do budowania programów. Ponieważ użytkownik, korzystając z programu, zazwyczaj chce uzyskać jakąś informację, program musi wiedzieć, co ma robić, gdy użytkownik podejmuje jakieś działanie. Jedyną drogą komunikacji, jaką chwilowo mamy jest „Console.ReadLine()”, kluczowa dla późniejszych …

przypisywanie wartości, operacje arytmetyczne, operatory przyrostów

Mimo iż wcześniej już trochę używałem operatorów, założyłem, że użytkownik zrozumie ich znaczeni z kontekstu przykładu. Przypisaniem wartości do zmiennej to tak naprawdę nadanie jej wartości, przypisujemy wartości po prawej stronie operatora „=” do zmiennej po lewej stronie. Przykład poniżej przypisuje wartość 42 do zmiennej całkowitej 'x’:

Wartość dla zmiennej można przypisywać, podczas jej …

Operatory logiczne

Operatory logiczne służą głównie do porównania elementów, wynik ich działania zawsze jest typu boolean (prawda lub fałsz). Program za ich pomocą podejmuje określone działanie poprzez sprawdzenie warunku, w C# wyróżniamy następujące warunki logiczne: Operator Symbol Opis Logiczny lub | prawda | fałsz = prawda fałsz | fałsz = fałsz Logiczny i & prawda & fałsz …

instrukcja if-else

Instrukcja if określa, która procedura zostanie uruchamiana na podstawie wartość wyrażenia logicznego Boole’a. Konieczne jest określenie jednego lub więcej warunków, które będą oceniane, lub testowane przez program, wraz z działaniem lub działaniami, które mają być wykonane. Prosta forma instrukcji if sprawdza warunek i podejmuje działanie, jeśli warunek nie jest spełniony, działanie nie jest podejmowane.   …

instrukcja switch i skoki

Instrukcja przełącznika (Switch) zapewnia bardziej elegancki sposób sprawdzania zmiennej dotyczącej równości względem listy wartości. Każda wartość jest nazywana przypadkiem (case), a wybrana zmienna, jest sprawdzana dla każdego przypadku przełącznika.  

Każdy przypadek reprezentuje wartość do sprawdzenia, następnie dwukropek i instrukcja, które ma zostać wykonana, jeśli przypadek jest spełniony.

Ważną rolę odgrywa tutaj wyrażenie break, …

pętla while, do-while

Były już instrukcje, przyszedł teraz czas na pętle. Pętle różnią się od instrukcji tym, że instrukcje sprawdzają warunek i podejmują działanie, pętle działają jeśli warunek jest spełniony spełniony, opuszczamy pętle dopiero gdy warunek nie zostanie spełniony. Omówimy sobie pętle while… i pętle do…while… .  

 

Podstawowa różnica jest taka, że do-while, najpierw wykonuje …

Pętla for, foreach

Pętla for wykonuje zestaw instrukcji określoną liczbę razy i ma składnię:  

Najpierw deklarujemy zmienną, która jest inicjatorem, może znajdować się wewnątrz lub na zewnątrz pętli, ale musi być wskazana. Następnie warunek oblicza jego wartość, a instrukcja jest wykonywane, jeśli warunek jest spełniony. Po wykonaniu pętli następuje aktualizacja zmiennej, nazywany również zmienną kontrolującą pętlę. …

operator warunkowy, brake i continue, operatory logiczne w pętlach

Operator warunkowy jest krótszą i bardziej elegancką metodą na zapisanie instrukcji warunkowej IF, poprzez użycie znaku ? ,który przyjmuje formę:

Działa on w następujący sposób: Wy1 jest warunkiem. Jeśli warunek jest spełniony, instrukcja Wy2 jest realizowana, jeśli nie realizowana jest instrukcja Wy3:

Podwójny znak ?? nazywany jest operatorem koalescencji zerowej. Zwraca lewy operand, jeśli …