Kurs superpamięci – Rozdział 5

Możliwości naszej pamięci są nieograniczone. Jeśli jednak jej nieużywany lub ją zaniedbujemy, jej możliwości słabną. Człowiek wykazuje się najlepszymi możliwościami pamięci w okresie kształcenia. Wtedy nasza pamięć działa na najwyższych obrotach, bo uważamy, że jest nam potrzebna i mamy masę nowych rzeczy do poznania, zapamiętania. Po tym okresie możliwości pamięci słabną, ale nie z powodu obniżenia jej jakości a z powodu braku treningu, jakim była nauka w okresie kształcenia. Aby utrzymać i polepszyć pamięć należy ćwiczyć. W tym rozdziale nauczymy się zapamiętywać kolejność kart w talii. Ćwiczenie to możemy wykonywać wszędzie, wystarczy nam tylko talia kart. Bez odpowiedniego przygotowania jest to bardzo trudne, ponieważ karty tak jak liczby są tworem abstrakcyjnym nic, tak naprawdę nie oznaczają, a sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że cyfry i figury powtarzają się, musimy więc nadać naszym kartom znaczenie, takie jak nadaliśmy cyfrom. Tak jak i w przypadku cyfr do nadania znaczenia kart użyjemy ZMP, aby tego dokonać, stworzymy logiczny system obrazów, który powiążemy z naszymi kartami. Każdą kartę skojarzymy z pierwszą literą jego koloru, ponieważ z oryginalnymi nazwami kart (trefl, karo, kier, pik), jest to niemożliwe, ponieważ karty kier i karo zaczynają się na tę samą literę, użyjemy ich staro polskich nazw, czyli wino, dzwonek, serca i żołądź. Cyfry będziemy kojarzyć z alfabetem fonetycznym, a figurom nadamy wyjątkowe nazwy, które będą się z nimi kojarzyły, as oznaczać będzie cyfrę 1. Dla win wszystkie zakładki będziemy zaczynać od litery (W) dla dzwonków od litery (D) dla żyr od litery (Ż lub Rz) dla czerwieni od litery (S). Więc dla karty as kier nasza zakładka będzie słowem zaczynającym się od litery 'ż’ i zawierać będzie głoskę 't’ lub 'd’ takim słowem może być na przykład słowo 'ŻyTo’. Wszystkie zakładki dla talii kart, prezentowane są poniżej. Naucz się ich wszystkich i zadziw znajomych swoimi umiejętnościami.

 

Karta Słowo zakładka Karta Słowo zakładka Karta Słowo zakładka Karta Słowo zakładka
ŻA ŻyTo WA WaTa SA SaD DA DuDy
Ż2 ŻoNa W2 WażNy S2 SeN D2 DNo
Ż3 RZyM W3 WiedźMa S3 SuM D3 DaMa
Ż4 ŻaR W4 WiR S4 SeR D4 DaR
Ż5 ŻeL W5 WaLec S5 SóL D5 DaLia
Ż6 ŻuJe W6 WaJcha S6 SłóJ D6 DidżeJ(DJ)
Ż7 ŻuK W7 WieKo S7 SoKół D7 DoK
Ż8 ŻółW W8 WarzyWa S8 SoWa D8 DrzWi
Ż9 RZeP W9 WiePrz S9 SęP D9 Dąb
Ż10 RZęSa W10 WóZ S10 SoS D10 DiSco
ŻW Żołądź WW Wino SW Serce DW Dzwonek
ŻD Żeńszeń WD Wieża SD Królowa DD Duch
ŻK Żyła WK Wąż SK Król DK Dłoń

Dzięki kartom rozwiniemy pamięć i wyobraźnie. Ćwicz swoje zakładki, kiedy masz na to czas. Pomocne może okazać się program BrainPop up, który umożliwia tę zabawę:

Również na stronie dostępny jest program który umożliwia ćwiczenie tej techniki.

 

Permalink do tego artykułu: https://visualmonsters.cba.pl/kurs-superpamieci-rozdzial-5/