Zasad tej gry chyba nikomu nie muszę wyjaśniać. W tutorialu zajmiemy się tylko podstawowymi zagadnieniami tej gry, czyli planszą, rozstawianiem statków i strzelaniem. Poniżej macie przykładową grę stworzoną w języku vb.net grywalną zarówno z komputerem, we dwójkę przy jednym komputerze, jak i grę przy użyciu protokołu TCP/IP.
Statki wersja 1.1.zip
Zaczniemy od przygotowania planszy do gry, będą nam potrzebne następujące elementy:
Rodzaj elementu | Nazwa elementu | Ustawienia |
---|---|---|
Form | Form1 | Name: Form1 Text: Okręty VisualMonsters.cba.pl Size: 1015; 545 |
Picturebox | gracz1 | Name: gracz1 Size: 478; 478 Location: 13;13 BackColor: White Anchor: Top, Left |
Picturebox | gracz2 | Name: gracz2 Size: 478; 478 Location: 506; 13 BackColor: White Anchor: Top, Left |
Do gry użyjemy Pictureboxów, które będziemy blokować w zależności od tego, który aktualnie gracz będzie wykonywał strzał. Podzielimy nasze obszary na pola 10×10. Posłuży nam do tego kod poniżej, który wygenerujemy obiekty Rectangle z określoną pozycją i wielkością. Dla lepszej widoczności dodałem im niepełny kolor czerwony:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 |
Public Class Form1 Dim PlanszaGlowna As New Bitmap(478, 478) Dim StrzelnicaGracz1 As New Bitmap(478, 478) Dim StrzelnicaGracz2 As New Bitmap(478, 478) Private polaGracza1(,) As Rectangle Private polaGracza2(,) As Rectangle Dim graRozpoczeta As Boolean = False Private PolaulozonychokretowGracz1(,) As Boolean Private PolaulozonychokretowGracz2(,) As Boolean Private Sub initRectangles() Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaGlowna) 'inicjujemy ponownie nasze tabele ReDim polaGracza1(9, 9) ReDim polaGracza2(9, 9) ReDim PolaulozonychokretowGracz1(9, 9) ReDim PolaulozonychokretowGracz2(9, 9) Dim kolorPola As New SolidBrush(Color.FromArgb(60, 255, 0, 0)) 'tworzy bitmapę tła zarówno gracza1 jak i gracza2 For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 polaGracza1(i, j) = New Rectangle(10 + (46 * j), 10 + (46 * i), 41, 41) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = False polaGracza2(i, j) = New Rectangle(10 + (46 * j), 10 + (46 * i), 41, 41) PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = False g.FillRectangle(kolorPola, polaGracza1(i, j)) Next Next 'ustawiamy grafikę tła gracz1.Image = PlanszaGlowna gracz2.Image = PlanszaGlowna ' PlanszaZOkretamiGracza1 = PlanszaGlowna.Clone() ' PlanszaZOkretamiGracza2 = PlanszaGlowna.Clone() g.Dispose() Me.Refresh() End Sub Private Sub Form1_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load initRectangles() End Sub End Class |
Teraz gdy mamy planszę, na której możemy umieścić nasze statki, przejdziemy do podświetlenia elementu, nad którym znajduje się kursor myszy. Gdy kursor znajdzie się nad naszym panelem, zostanie wychwycony a jego położenie odczytane. Kiedy znajdzie się w określonej pozycji, podświetlimy go. Użyjemy do tego zdarzenia MouseMove zarówno do pierwszego panelu, jak i do drugiego:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Private Sub gracz1_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseMove 'tworzymy chwilową podglądową bitmapę Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(PlanszaGlowna) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y _ - 2 <= e.Y And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then Dim podswietlenie As New SolidBrush(Color.FromArgb(255, 255, 0, 0)) g.FillRectangle(podswietlenie, New Rectangle(polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y, 41, 41)) End If Next Next 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu gracz1.Image = BitmapaPodgladowa g.Dispose() Me.Refresh() End Sub Private Sub gracz2_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz2.MouseMove Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(PlanszaGlowna) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza2(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza2(i, j).Location.X + polaGracza2(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza2(i, j).Location.Y _ - 2 <= e.Y And (polaGracza2(i, j).Location.Y + polaGracza2(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then Dim podswietlenie As New SolidBrush(Color.FromArgb(255, 255, 0, 0)) g.FillRectangle(podswietlenie, New Rectangle(polaGracza2(i, j).Location.X, polaGracza2(i, j).Location.Y, 41, 41)) End If Next Next gracz2.Image = BitmapaPodgladowa g.Dispose() Me.Refresh() End Sub |
Każdy okręt będzie tworzony jako struktura, a te będą przechowywane w kolekcjach. Każdy z graczy będzie posiadał 10 okrętów: 4x pojedyncze, 3x podwójne, 2x potrójne i jeden poczwórny okręt. W tutorialu nie będę pokazywał jak obracać okrętami i jak sprawdzać, czy okręty są za blisko siebie, zasłoniłoby to główne elementy gry. Na pewno każdy, kto będzie chciał grę trochę zmodyfikować, z łatwością doda te elementy. Zajmiemy się teraz układaniem okrętów gracza 1. Zaczniemy od okrętu czteromasztowego. Przypominam, że będziemy mogli ułożyć go tylko w jednej pozycji i musimy również nałożyć ograniczenie, które uniemożliwi ułożenie go poza obszarem planszy. Dodamy również bitmapę podglądową, która ukaże miejsca ułożonych okrętów.
Należy odblokować opcję w „initRectangles”:
1 2 |
PlanszaZOkretamiGracza1 = PlanszaGlowna.Clone() ' PlanszaZOkretamiGracza2 = PlanszaGlowna.Clone() |
Zmodyfikowana zostanie zdarzenie MouseMove dla gracza1:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 |
Dim PlanszaZOkretamiGracza1 As Bitmap 'plansza podgladowa dla gracza 1 Dim rodzajOkretuGracz1 As Integer = 0 'pierwszy układany statek Dim pozwolNaUmieszczenieOkretu As Boolean = False 'zmienna uniemożliwiająca ulożenie okrętu w miejscu 'niedozwolonym Dim wybranyokret As Image 'zmienna wymagana jako buffer Private Sub gracz1_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseMove If graRozpoczeta = False Then 'tworzymy chwilową podglądową bitmapę Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(PlanszaZOkretamiGracza1) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= e.Y _ And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje nasz okręt If rodzajOkretuGracz1 = 0 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 180) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 1 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 134) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 2 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 88) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 3 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 41) wybranyokret = czteromasztowy End If 'wyświetla na zielono, jeśli okręt można ułożyć 'na czerwono jeśli nie można go ułożyć Dim okret As New Bitmap(wybranyokret) If sprawdezczymozna(i, j, rodzajOkretuGracz1, PolaulozonychokretowGracz1) Then pozwolNaUmieszczenieOkretu = True 'zmienia kolor każdego pixela For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 0, 255, 0)) End If Next Next Else pozwolNaUmieszczenieOkretu = False For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 255, 0, 0)) End If Next Next End If Dim podswietlenie As New SolidBrush(Color.FromArgb(255, 255, 0, 0)) ' w tym miejscu nastąpiła zmiana podglądu g.DrawImage(okret, polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y) End If Next Next 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu gracz1.Image = BitmapaPodgladowa g.Dispose() Me.Refresh() Else 'gra rozpoczeta End If End Sub 'funkcja zwroci tru jeśli można ułożyć okręt Private Function sprawdezczymozna(ByVal i As Integer, ByVal j As Integer, ByVal rodzajOkretuGracz As _ Integer, ByVal PolaulozonychokretowGracz(,) As Boolean) As Boolean If rodzajOkretuGracz = 3 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False Then Return True Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 2 Then If i + 1 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 1 Then If i + 2 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = False _ And PolaulozonychokretowGracz(i + 2, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 0 Then If i + 3 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 2, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 3, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If End If Return True End Function |
Mamy już pierwszy okręt i wypadało, by go ułożyć, kontroluje nam to zmienna „pozwolNaUmieszczenieOkretu” a układanie będzie obsługiwać zdarzenie „MouseClick”. Przy użyciu lewego przycisku myszy kleimy nasz okręt do bitmapy „PlanszaZOkretamiGracza1” i dodamy strukturę okrętu do kolekcji.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 |
'Struktura okrętu Private Structure Okret Dim ZajmowanyObszar As List(Of Rectangle) Dim RodzajOkretu As Integer Dim ObrazekOkretu As Image End Structure 'kolekcja naszych okrętów Private KolekcjaOkretowGracz1 As New Collection Private Sub gracz1_MouseClick(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseClick If graRozpoczeta = False Then If pozwolNaUmieszczenieOkretu = True Then 'Wypełni naszą bitmapę czarnym kolorem Dim naszOkret As New Bitmap(wybranyokret) For Xcount = 0 To wybranyokret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To naszOkret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = naszOkret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then naszOkret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(255, 0, 0, 0)) End If Next Next 'Ułoży okręt na bitmapie podglądowej Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaZOkretamiGracza1) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 'pętla namierza położenie kursora If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= _ e.Y And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje struktury i zmienia aktualny okręt If rodzajOkretuGracz1 = 0 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 0 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 3, j)) 'blokuje elementy macierzy uniemożliwiając ułozenie na nich okrętów PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 3, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt rodzajOkretuGracz1 = 1 ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 1 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 1 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 1) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 2 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 2 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 2) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 3 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 3 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 3) End If g.DrawImage(naszOkret, polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y) End If Next Next 'Warunek sprawdza czy wszystkie okręty są ułozone. If rodzajOkretuGracz1 = 4 Then ' Wszystkie okręty ułożone gracz1.Image = PlanszaGlowna gracz1.Enabled = False gracz2.Enabled = True Else gracz1.Image = PlanszaZOkretamiGracza1 End If 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu g.Dispose() Me.Refresh() End If Else 'strzelanie do okrętów End If End Sub 'Funkcja sprawdza i zmienia aktualnie wybrany okręt Private Function rodzajOkretu(ByRef KolekcjaOkretow As Collection, ByVal aktualnyOkret As Integer) As Integer Dim zlicz As Integer = 0 For g As Integer = 1 To KolekcjaOkretow.Count If aktualnyOkret = 1 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 1 Then zlicz += 1 End If End If If aktualnyOkret = 2 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 2 Then zlicz += 1 End If End If If aktualnyOkret = 3 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 3 Then zlicz += 1 End If End If Next If zlicz >= aktualnyOkret + 1 Then Return zlicz Else Return aktualnyOkret End If End Function |
W momencie ułożenia wszystkich okrętów plansza zostaje zasłonięta (tak jak to widać na gifie powyżej) a plansza gracza drugiego odblokowana. Gracz drugi układa okręty w taki sam sposób jak gracz 1. Kierują nim takie same zasady. Kiedy gracz drugi ułoży okręty, gra zostanie rozpoczęta. Element strzelania zostanie zawarty w zdarzeniu MouseClick. Pełen kod razem z układaniem okrętów przez gracza 2 dodaje poniżej:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 |
Public Class Form1 Dim PlanszaGlowna As New Bitmap(478, 478) Dim StrzelnicaGracz1 As New Bitmap(478, 478) Dim StrzelnicaGracz2 As New Bitmap(478, 478) Private polaGracza1(,) As Rectangle Private polaGracza2(,) As Rectangle Dim graRozpoczeta As Boolean = False Private PolaulozonychokretowGracz1(,) As Boolean Private PolaulozonychokretowGracz2(,) As Boolean #Region "Generuje plansze" Private Sub initRectangles() Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaGlowna) 'inicjujemy ponownie nasze tabele ReDim polaGracza1(9, 9) ReDim polaGracza2(9, 9) ReDim PolaulozonychokretowGracz1(9, 9) ReDim PolaulozonychokretowGracz2(9, 9) Dim kolorPola As New SolidBrush(Color.FromArgb(60, 255, 0, 0)) 'tworzy bitmapę tła zarówno gracza1 jak i gracza2 For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 polaGracza1(i, j) = New Rectangle(10 + (46 * j), 10 + (46 * i), 41, 41) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = False polaGracza2(i, j) = New Rectangle(10 + (46 * j), 10 + (46 * i), 41, 41) PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = False g.FillRectangle(kolorPola, polaGracza1(i, j)) Next Next 'ustawiamy grafikę tła gracz1.Image = PlanszaGlowna gracz2.Image = PlanszaGlowna PlanszaZOkretamiGracza1 = PlanszaGlowna.Clone() PlanszaZOkretamiGracza2 = PlanszaGlowna.Clone() g.Dispose() Me.Refresh() End Sub #End Region Private Sub Form1_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load initRectangles() End Sub Dim pozwolNaUmieszczenieOkretu As Boolean = False 'zmienna uniemożliwiająca ulożenie okrętu w miejscu 'niedozwolonym Dim wybranyokret As Image 'zmienna wymagana jako buffer #Region "Strefa gracza1" Dim PlanszaZOkretamiGracza1 As Bitmap 'plansza podgladowa dla gracza 1 Dim rodzajOkretuGracz1 As Integer = 0 'pierwszy układany statek Private Sub gracz1_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseMove If graRozpoczeta = False Then 'tworzymy chwilową podglądową bitmapę Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(PlanszaZOkretamiGracza1) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= _ e.Y And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje nasz okręt If rodzajOkretuGracz1 = 0 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 180) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 1 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 134) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 2 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 88) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 3 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 41) wybranyokret = czteromasztowy End If 'wyświetla na zielono, jeśli okręt można ułożyć 'na czerwono jeśli nie można go ułożyć Dim okret As New Bitmap(wybranyokret) If sprawdezczymozna(i, j, rodzajOkretuGracz1, PolaulozonychokretowGracz1) Then pozwolNaUmieszczenieOkretu = True 'zmienia kolor każdego pixela For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 0, 255, 0)) End If Next Next Else pozwolNaUmieszczenieOkretu = False For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 255, 0, 0)) End If Next Next End If Dim podswietlenie As New SolidBrush(Color.FromArgb(255, 255, 0, 0)) ' w tym miejscu nastąpiła zmiana podglądu g.DrawImage(okret, polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y) End If Next Next 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu gracz1.Image = BitmapaPodgladowa g.Dispose() Me.Refresh() Else 'gra rozpoczeta End If End Sub 'Struktura okrętu Private Structure Okret Dim ZajmowanyObszar As List(Of Rectangle) Dim RodzajOkretu As Integer Dim ObrazekOkretu As Image End Structure 'kolekcja naszych okrętów Private KolekcjaOkretowGracz1 As New Collection Private Sub gracz1_MouseClick(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseClick If graRozpoczeta = False Then If pozwolNaUmieszczenieOkretu = True Then 'Wypełni naszą bitmapę czarnym kolorem Dim naszOkret As New Bitmap(wybranyokret) For Xcount = 0 To wybranyokret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To naszOkret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = naszOkret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then naszOkret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(255, 0, 0, 0)) End If Next Next 'Ułoży okręt na bitmapie podglądowej Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaZOkretamiGracza1) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 'pętla namierza położenie kursora If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 _ <= e.Y And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje struktury i zmienia aktualny okręt If rodzajOkretuGracz1 = 0 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 0 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 3, j)) 'blokuje elementy macierzy uniemożliwiając ułozenie na nich okrętów PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 3, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt rodzajOkretuGracz1 = 1 ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 1 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 1 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 1) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 2 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 2 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 2) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 3 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 3 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 3) End If g.DrawImage(naszOkret, polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y) End If Next Next 'Warunek sprawdza czy wszystkie okręty są ułozone. If rodzajOkretuGracz1 = 4 Then ' Wszystkie okręty ułożone gracz1.Image = PlanszaGlowna gracz1.Enabled = False gracz2.Enabled = True Else gracz1.Image = PlanszaZOkretamiGracza1 End If 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu g.Dispose() Me.Refresh() End If Else 'strzelanie do okrętów End If End Sub #End Region #Region "Strefa gracza2" Dim PlanszaZOkretamiGracza2 As Bitmap 'plansza podgladowa dla gracza 2 Dim rodzajOkretuGracz2 As Integer = 0 'pierwszy układany statek 'niedozwolonym Private Sub gracz2_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz2.MouseMove If graRozpoczeta = False Then 'tworzymy chwilową podglądową bitmapę Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(PlanszaZOkretamiGracza2) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza2(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza2(i, j).Location.X + polaGracza2(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza2(i, j).Location.Y - 2 <= _ e.Y And (polaGracza2(i, j).Location.Y + polaGracza2(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje nasz okręt If rodzajOkretuGracz2 = 0 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 180) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 1 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 134) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 2 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 88) wybranyokret = czteromasztowy ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 3 Then Dim czteromasztowy As New Bitmap(41, 41) wybranyokret = czteromasztowy End If 'wyświetla na zielono, jeśli okręt można ułożyć 'na czerwono jeśli nie można go ułożyć Dim okret As New Bitmap(wybranyokret) If sprawdezczymozna(i, j, rodzajOkretuGracz2, PolaulozonychokretowGracz2) Then pozwolNaUmieszczenieOkretu = True 'zmienia kolor każdego pixela For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 0, 255, 0)) End If Next Next Else pozwolNaUmieszczenieOkretu = False For Xcount = 0 To okret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To okret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = okret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then okret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(100, 255, 0, 0)) End If Next Next End If Dim podswietlenie As New SolidBrush(Color.FromArgb(255, 255, 0, 0)) ' w tym miejscu nastąpiła zmiana podglądu g.DrawImage(okret, polaGracza2(i, j).Location.X, polaGracza2(i, j).Location.Y) End If Next Next 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu gracz2.Image = BitmapaPodgladowa g.Dispose() Me.Refresh() Else 'gra rozpoczeta End If End Sub 'kolekcja okrętów gracza 2 Private KolekcjaOkretowGracz2 As New Collection Private Sub gracz2_MouseClick(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz2.MouseClick If graRozpoczeta = False Then If pozwolNaUmieszczenieOkretu = True Then 'Wypełni naszą bitmapę czarnym kolorem Dim naszOkret As New Bitmap(wybranyokret) For Xcount = 0 To wybranyokret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To naszOkret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = naszOkret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then naszOkret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(255, 0, 0, 0)) End If Next Next 'Ułoży okręt na bitmapie podglądowej Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaZOkretamiGracza2) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 'pętla namierza położenie kursora If (polaGracza2(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza2(i, j).Location.X + polaGracza2(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza2(i, j).Location.Y - 2 _ <= e.Y And (polaGracza2(i, j).Location.Y + polaGracza2(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje struktury i zmienia aktualny okręt If rodzajOkretuGracz2 = 0 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 0 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 2, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 3, j)) 'blokuje elementy macierzy uniemożliwiając ułozenie na nich okrętów PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 2, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 3, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz2.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt rodzajOkretuGracz2 = 1 ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 1 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 1 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 2, j)) PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 2, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz2.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz2 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz2, 1) ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 2 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 2 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i + 1, j)) PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz2(i + 1, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz2.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz2 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz2, 2) ElseIf rodzajOkretuGracz2 = 3 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 3 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza2(i, j)) PolaulozonychokretowGracz2(i, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz2.Add(NowyOkret) rodzajOkretuGracz2 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz2, 3) End If g.DrawImage(naszOkret, polaGracza2(i, j).Location.X, polaGracza2(i, j).Location.Y) End If Next Next 'Warunek sprawdza czy wszystkie okręty są ułozone. If rodzajOkretuGracz2 = 4 Then ' Wszystkie okręty ułożone gracz2.Image = PlanszaGlowna gracz2.Enabled = True gracz1.Enabled = False graRozpoczeta = True MsgBox("Gra rozpoczeła się!! Zaczyna gracz 1.") Else gracz2.Image = PlanszaZOkretamiGracza2 End If 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu g.Dispose() Me.Refresh() End If Else 'strzelanie do okrętów End If End Sub #End Region #Region "Strefa wspólna" 'funkcja zwroci true jeśli można ułożyć okręt Private Function sprawdezczymozna(ByVal i As Integer, ByVal j As Integer, ByVal rodzajOkretuGracz As _ Integer, ByVal PolaulozonychokretowGracz(,) As Boolean) As Boolean If rodzajOkretuGracz = 3 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False Then Return True Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 2 Then If i + 1 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 1 Then If i + 2 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = _ False And PolaulozonychokretowGracz(i + 2, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If ElseIf rodzajOkretuGracz = 0 Then If i + 3 <= 9 Then If PolaulozonychokretowGracz(i, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 1, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 2, j) = False And PolaulozonychokretowGracz(i + 3, j) = False Then Return True Else Return False End If Else Return False End If End If Return True End Function 'Funkcja sprawdza i zmienia aktualnie wybrany okręt Private Function rodzajOkretu(ByRef KolekcjaOkretow As Collection, ByVal aktualnyOkret As Integer) As Integer Dim zlicz As Integer = 0 For g As Integer = 1 To KolekcjaOkretow.Count If aktualnyOkret = 1 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 1 Then zlicz += 1 End If End If If aktualnyOkret = 2 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 2 Then zlicz += 1 End If End If If aktualnyOkret = 3 Then If KolekcjaOkretow(g).RodzajOkretu = 3 Then zlicz += 1 End If End If Next If zlicz >= aktualnyOkret + 1 Then Return zlicz Else Return aktualnyOkret End If End Function #End Region End Class |
Mam nadziej, że nadążacie. Po dokonaniu tych zmian układanie okrętów mamy już z głowy:
Teraz kiedy pojawił się komunikat, możemy zaprosić gracza 1 do gry. To on rozpoczyna grę, chociaż można by było wprowadzić element losowy, który wyznaczałby gracza zaczynającego grę. Gracze będą strzelać za pomocą lewego przycisku myszy. Kiedy kursor myszy najedzie na dostępny kwadrat do strzału, zostanie zmieniony ze strzałki na rączkę. Kiedy gracz trafi okręt, będzie miał do dyspozycji kolejny strzał. Plansze zostaną odblokowane w zależności od tego, który gracz aktualnie wykonuje strzał. Jeśli będzie to gracz 1, wtedy odblokowaniu podlega plansza gracza 2. Gra kończy się, wtedy kiedy kolekcja okrętów gracza1 lub gracza2 będzie pusta. Zajmijmy się dodaniem ważnych zmiennych, lecz jeszcze niewpisanych w nasz kod:
1 2 3 4 5 |
Dim listaPudloGracz1 As New List(Of Rectangle) Dim listaPudloGracz2 As New List(Of Rectangle) Dim listatrafioneGracz1 As New List(Of Rectangle) Dim listatrafioneGracz2 As New List(Of Rectangle) Dim pozwolnaStrzal As Boolean = False |
Zmienne przechowują trafione kwadraty i jeśli spudłujemy, kwadraty puste. Zajmijmy się ustawieniem kursora rączki nad możliwym do wybrania kwadratem. Przechodzimy do zdarzenia gracz1_MouseMove i dodajemy następujący kod:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 |
Private Sub gracz1_MouseMove(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseMove If graRozpoczeta = False Then (......) Else 'wstępnie kursor ustawiamy na strzałkę Dim cursorHand As Boolean = False For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= e.Y _ And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'sprawdza czy kwadrat nad którym znajduje się kursor nie zawiera się w listach If Not listaPudloGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) And Not _ listatrafioneGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) Then cursorHand = True End If End If Next Next 'ustawia odpowiedni kursor If cursorHand = True Then Me.Cursor = Cursors.Hand pozwolnaStrzal = True Else Me.Cursor = Cursors.Arrow pozwolnaStrzal = False End If End If End Sub |
Efekt prezentuje poniższy gif:
Oczywiście elementem dyskusyjnym są kolory przestawione w programie, możecie użyć dowolnych kolorów, możecie podświetlić panel aktualnie wykonującego strzał gracza, dodać ładną grafikę statków, a nie czarne prostokąty. Każdy taki element urozmaici i wzbogaci grę. Zobaczcie grę zademonstrowaną na wstępie tego wpisu. Wróćmy do naszej gry. Został nam ostatni element, chyba najtrudniejszy, tak myślę. Najpierw weźmiemy czystą bitmapę „StrzelicaGracza” to na jej powierzchnię będziemy nanosić obrazki zatopionych okrętów. Następnie używając znanej już nam pętli, sprawdzimy, w którym miejscu znajduje się kursor myszy, sprawdzimy, czy ten obszar nie znajduje się już w liście trafionych lub liście spudłowanych. Jeśli nie wtedy sprawdzamy każdy element kolekcji (w zależności od miejsca, w którym się znajdujemy KolekcjaOkretowGracz1 lub KolekcjaOkretowGracz2) czy przypadkiem nasz kwadrat tam się nie znajduje. Jeśli znajduje się, wtedy dokonaliśmy trafienia okrętu przeciwnika. Następnie sprawdzamy, czy wszystkie elementy trafionego okrętu znajdują się w naszej liście trafionych obiektów. Jeśli tak nanosimy sylwetkę okrętu na bitmapę strzelnicy. Na koniec rysujemy pola, podstawiamy obrazek i jeśli gracz trafił, kontynuuje grę, w tym miejscu sprawdzamy, jeszcze czy może gra nie jest już skończona.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 |
Private Sub gracz1_MouseClick(sender As Object, e As MouseEventArgs) Handles gracz1.MouseClick If graRozpoczeta = False Then If pozwolNaUmieszczenieOkretu = True Then 'Wypełni naszą bitmapę czarnym kolorem Dim naszOkret As New Bitmap(wybranyokret) For Xcount = 0 To wybranyokret.Width - 1 Dim Ycount As Integer For Ycount = 0 To naszOkret.Height - 1 Dim curPixColor As Color = naszOkret.GetPixel(Xcount, Ycount) If curPixColor = Color.FromArgb(0, 0, 0, 0) Then naszOkret.SetPixel(Xcount, Ycount, Color.FromArgb(255, 0, 0, 0)) End If Next Next 'Ułoży okręt na bitmapie podglądowej Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(PlanszaZOkretamiGracza1) 'pętla wychwytuje kwadrat nad którym znajduje się kursor myszy For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 'pętla namierza położenie kursora If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= e.Y _ And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then 'generuje struktury i zmienia aktualny okręt If rodzajOkretuGracz1 = 0 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 0 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 3, j)) 'blokuje elementy macierzy uniemożliwiając ułozenie na nich okrętów PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 3, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt rodzajOkretuGracz1 = 1 ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 1 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 1 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 2, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 2, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 1) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 2 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 2 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i + 1, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True PolaulozonychokretowGracz1(i + 1, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) 'zmienia aktualny okręt w zależności od ilości ułożonych rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 2) ElseIf rodzajOkretuGracz1 = 3 Then Dim NowyOkret As Okret NowyOkret.RodzajOkretu = 3 Dim ListaZajmowanegoMiejsca As New List(Of Rectangle) ListaZajmowanegoMiejsca.Add(polaGracza1(i, j)) PolaulozonychokretowGracz1(i, j) = True NowyOkret.ZajmowanyObszar = ListaZajmowanegoMiejsca NowyOkret.ObrazekOkretu = naszOkret KolekcjaOkretowGracz1.Add(NowyOkret) rodzajOkretuGracz1 = rodzajOkretu(KolekcjaOkretowGracz1, 3) End If g.DrawImage(naszOkret, polaGracza1(i, j).Location.X, polaGracza1(i, j).Location.Y) End If Next Next 'Warunek sprawdza czy wszystkie okręty są ułozone. If rodzajOkretuGracz1 = 4 Then ' Wszystkie okręty ułożone gracz1.Image = PlanszaGlowna gracz1.Enabled = False gracz2.Enabled = True Else gracz1.Image = PlanszaZOkretamiGracza1 End If 'dodaje tło do pictureboxa co sprawia wrażenie ruchu g.Dispose() Me.Refresh() End If Else 'bitmapa z naniesionymi okrętami Dim BitmapaPodgladowa As New Bitmap(StrzelnicaGracz2) Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(BitmapaPodgladowa) 'zmienne kontroolujące strzał Dim trafiony As Boolean = False Dim pustyStrzal As Boolean = True Dim pudlo As Boolean = True 'index elementu do usunięcia Dim elementDoUsunieciaZkolekcjii As Integer = 0 Dim wybranyObszar As Rectangle 'aktualny element For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If (polaGracza1(i, j).Location.X - 2 <= e.X And (polaGracza1(i, j).Location.X + polaGracza1(i, j).Width + 2 >= e.X)) And (polaGracza1(i, j).Location.Y - 2 <= e.Y And (polaGracza1(i, j).Location.Y + polaGracza1(i, j).Height + 2 >= e.Y)) Then wybranyObszar = polaGracza1(i, j) If Not listaPudloGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) And Not listatrafioneGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) Then pustyStrzal = False For f As Integer = 1 To KolekcjaOkretowGracz1.Count For t As Integer = 0 To KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar.count - 1 If KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar(t).location = polaGracza1(i, j).Location Then trafiony = True pudlo = False listatrafioneGracz2.Add(polaGracza1(i, j)) Dim kontynuuj As Boolean = True For y As Integer = 0 To KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar.count - 1 If Not listatrafioneGracz2.Contains(KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar(y)) Then kontynuuj = False Exit For End If Next 'namaluj okręt jeśli jest zestrzelony If kontynuuj = True Then Dim okret As Image = KolekcjaOkretowGracz1(f).ObrazekOkretu g.DrawImage(okret, KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar(0).Location.X, KolekcjaOkretowGracz1(f).ZajmowanyObszar(0).Location.Y) StrzelnicaGracz2 = BitmapaPodgladowa.Clone() elementDoUsunieciaZkolekcjii = f End If End If Next Next End If End If Next Next 'dodaj do listy pudło jesli gracz spudłował If pudlo = True Then listaPudloGracz2.Add(wybranyObszar) End If 'pędzle do malowania obszaru rozgrywki Dim kolorPola As New SolidBrush(Color.FromArgb(60, 255, 0, 0)) Dim kolorTrafiony As New SolidBrush(Color.FromArgb(100, 255, 0, 0)) For j As Integer = 0 To 9 For i As Integer = 0 To 9 If Not listaPudloGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) And Not listatrafioneGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) Then g.FillRectangle(kolorPola, polaGracza1(i, j)) End If If listatrafioneGracz2.Contains(polaGracza1(i, j)) Then g.FillRectangle(kolorTrafiony, polaGracza1(i, j)) End If Next Next 'podstaw tło gracz1.Image = BitmapaPodgladowa If pustyStrzal = False Then If trafiony = False Then gracz1.Enabled = False gracz2.Enabled = True Me.Cursor = Cursors.Arrow Else If elementDoUsunieciaZkolekcjii > 0 Then 'usówa element z kolekcji KolekcjaOkretowGracz1.Remove(elementDoUsunieciaZkolekcjii) End If If KolekcjaOkretowGracz1.Count = 0 Then 'koniec gry MsgBox("Koniec gry wygrał gracz 2!") gracz1.Enabled = False gracz2.Enabled = False End If End If End If g.Dispose() Me.Refresh() End If End Sub |
To samo tylko w sposób odwrócony robimy dla gracza 1 w obszarze gracza 2.
To by było na tyle. Grę musicie sami dopracować według własnych pomysłów. Szkielet gry macie dostępny, więc musicie się postarać. Jeśli wymyślicie coś ciekawego, to prześlijcie mi zdjęcia to umieszczę je na blogu 😉
Tak jak zawsze do pobrania:
Pełen kod gry: Okrety_visualmonsters.cba.pl.txt
Projekt: Okrety_VisualMonsters.cba.pl.zip