Wszystkie metody zarówno ŁMS, jak i ZMS są istotne na drodze do superpamięci, wyobraźnia to umiejętność pozwalająca poszerzyć i rozwinąć naszą pamięć. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem na tej drodze jest koncentracja. Jeśli czegoś nie widziałeś, nie mogłeś tego zapamiętać. Jak uważasz, jak dobra jest twoja koncentracja?? Spójrz przed siebie, na biurko, na swój pokój, rozejrzyj się, zamknij oczy i zastanów się, ile przedmiotów zdołasz wywołać w wyobraźni, jakie mają kolory, wymień wszystkie elementy znajdujące się na biurku. Jak dużo z nich zapamiętałeś, teraz zastanów się, co miało na to wpływ, pamięć czy spostrzegawczość, może umiejętność obserwacji. Na pewno na to, jak dużo zapamiętasz, ma wpływ wiele czynników, zaczynając od pola widzenia, na długości obserwacji kończąc. Koncentracja jest czymś podświadomym, jej ćwiczenie pozwala na dostrzeżenie i wykonywanie czynności automatycznie. Przytoczę tutaj prosty przykład, jakim jest układanie puzzli. Każdy z nas układał puzzle, jak był mniejszy lub układa, nawet teraz będąc dorosłym, jest to bardzo dobry trening koncentracji. Jeśli nie układasz puzzli i miałbyś stanąć do konkursu na ich układanie, wygrałbyś? Co wpływa na szybkość, z jaką układa się puzzle? Technika na pewno, pamięć też trochę, ale najważniejszym elementem będzie umiejętność wyselekcjonowania potrzebnych nam puzzli z całego zestawu. Jeśli dużo układasz puzzle, to jesteś w stanie zapamiętać, jakie i gdzie znajdują się w tym momencie potrzebne elementy. Tak samo jest z twoim otoczeniem, jeśli ćwiczysz koncentrację, będziesz mógł dostrzec więcej elementów swojego otoczenia. Naucz się dodatkowych zakładek pamięciowych i ćwicz koncentrację z programem BrainPop Up.
Cyfra | Słowo zakładka | Cyfra | Słowo zakładka |
26. | NadzieJa | 39. | MaPa |
27. | NauKa | 40. | RoSa |
28. | NaWa | 41. | RaDio |
29. | NieBo | 42. | RaNa |
30. | MuS | 43. | RaMa |
31. | MaTa | 44. | RuRa |
32. | MiNa | 45. | RoLa |
33. | MaMa | 46. | RaJ |
34. | MuR | 47. | RaK |
35. | MoL | 48. | RaFa |
36. | MaJa | 49. | RyBa |
37. | MaK | 50. | LaS |
38. | MeWa |
Jeśli tekst staramy się zapamiętać słowo w słowo, w chwili prawdy, zapomnienie jednego elementu układanki powoduje, że cały tekst ciężko nam sobie przypomnieć. Dlaczego jednak mielibyśmy zapamiętywać cały tekst jeśli jego kontekst, wątek można przedstawić na wiele sposobów. Od kiedy wiesz, że twoja wyobraźnia może pomóc ci w zapamiętywaniu, dlaczego miałbyś tego nie wykorzystać. Najlepszym sposobem na zapamiętanie tekstu lub przemówienia to rozłożenie go na poszczególne klucze lub kwestie. Po prostu zrób listę głównych tez i myśli tekstu w formie notatki.Potraktuj tą listę znajomą już metodą skojarzeń. W każdym akapicie znajdziesz takie słowo klucz, na początku możesz znajdować więcej niż jedno słowo klucz każdej tezy nie przejmuj się tym, zapisuj tyle, aby zapamiętać całość.
Gdy przestaniesz zapominać, wzrośnie twoja pewność siebie , będziesz mógł swobodnie koncentrować się na tym co masz do powiedzenia, a słowa przyjdą same. Ta sama metoda przyda się w nauce ról teatralnych lub piosenek.
Wystarczy wziąć tylko jedno słowo z dowcipu najlepiej z płęty która przypomina całą treść następnie wykorzystać słowo klucz z ZMP i zapamiętujesz je według numerów.
Przykładowy dowcip:
– Mam dla pana dwie wiadomości, dobrą i złą.
– Niech pan zacznie od dobrej, doktorze.
– Kredytu można już nie spłacać.
Słowa klucze w tym wypadku to np: doktor, dobra|zła wiadomość, kredyt. Wybieramy numer który będzie miał nasz dowcip na przykład drugi co dodatkowo będzie nam się dodatkowo kojarzyło. Dwa to oczywiście „Noe”, należy teraz skojarzyć sobie naszego Noego z kredytem za arkę siedzącego w gabinecie lekarskim i lekarza z wynikami. Układamy całą listę dowcipów a następnie kojarzymy je z numerami. Kiedy będą potrzebne nasza pamięć przywoła nam scenkę a treść dowcipu będzie dostępna.
Naucz się kolejnych zakładek
Cyfra | Słowo zakładka | Cyfra | Słowo zakładka |
51. | LoDy | 64. | JaRa |
52. | LiNa | 65. | ZieLeń |
53. | LaMa | 66. | JaJo |
54. | LiRa | 67. | JoGa |
55. | LiLia | 68. | JaWa |
56. | LeJ | 69. | JeeP |
57. | LeK | 70. | KoZa |
58. | LeW | 71. | KaT |
59. | LeP | 72. | KuNa |
60. | JeSień | 73. | KaMień |
61. | JoDła | 74. | KuRa |
62. | JeżyNa | 75. | KuLa |
63. | JaMa |
Cyfra | Słowo zakładka | Cyfra | Słowo zakładka |
76. | KiJ | 89. | WiePrz |
77. | KaKao | 90. | PieS |
78. | KaWa | 91. | BuT |
79. | KaPeć | 92. | PioN |
80. | WóZ | 93. | BaHama |
81. | WaTa | 94. | BaR |
82. | WiNo | 95. | BaL |
83. | WiedźMa | 96. | BoJa |
84. | WóR | 97. | ByK |
85. | FaLa | 98. | PaW |
86. | WaJcha | 99. | BaBa |
87. | WieKo | 100. | DZeuS |
88. | WarzyWo |
Jesteś już na czwartym rozdziale i na pewno natrafiłeś na wiele problemów podczas swojej wędrówki ku superpamięci. Codzienne ćwiczenia pozwolą ci utrzymać aktualny poziom, a nawet go zwiększyć. Czy próbowałeś kiedyś wykonywać zadania matematyczne przy użyciu wyobraźni? Wyobraź sobie proste zadanie matematyczne 3+2, nie wymawiaj liczb, a tylko je sobie wyobraź, wyobraź sobie wynik tego dodawania. Proste prawda, teraz wyobraź sobie równanie 7+543634, z pierwszą liczbą na pewno nie masz problemu, druga to już może być problem. Pamięć i wyobraźnie można poszerzyć tak, aby zapamiętywać bez problemu duże liczby. Nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby zapamiętywać i rozwiązywać nawet skomplikowane zadania matematyczne w wyobraźni, dzięki zdobyciu tej umiejętności będziesz mógł, zapamiętywać tablice rejestracyjne widząc je przez ułamek sekundy, numery telefonów lub wykonywać skomplikowane obliczenia. Codziennie możesz ćwiczyć, jeśli liczysz, nie wymawiaj liczb a litery alfabetu, a cyfry wyobrażaj sobie w wyobraźni, kiedy dojedziesz do 32, zacznij recytować alfabet na nowo, a dalsze cyfry wyobrażaj sobie w wyobraźni, kiedy dojdziesz do dużych liczb, możesz zacząć się gubić, nie przejmuj się tym i kontynuuj. Również program BrainPop up oferuje bardzo dobre ćwiczenia na zwiększenie twojej pamięci i koncentracji w tym aspekcie:
Wyobraź sobie minę nauczyciela gdy podchodząc do tablicy i mając do rozwiązania skomplikowane zadanie wpisujesz od razu wynik zadania lub jesteś w stanie zapamiętać numery tablic rejestracyjnych widząc je przez ułamek sekundy.