Tworzymy menu do naszej pierwszej gry.

Skorzystamy z projektu który wykonaliśmy wcześniej w tym tutorialu : https://visualmonsters.cba.pl/index.php/sterowanie-obiektem-proste-gry/

Nasze menu można zrobić na trzy sposoby, każdy może wybrać sposób który najbardziej mu odpowiada.

1. sposób to będzie na żywca:

Najpierw wypełniamy nasz PictureBox w formie. Rozwijamy menu małym trójkącikiem w kwadraciku w prawym górnym rogu.

menugry1

 

Następnie na nasz panel przenosimy TableLayoutPanel

menugry2

 

Wypełnienie naszego TableLayoutPanel można zrobić według własnej woli. Następnie będziemy musieli edytować kolumny i wypełnić formę naszym TableLayoutPanel. Robimy to tak samo jak przy użyciu Panelu, małym trójkątem w prawym górnym rogu naszego obiektu.

menugry3

 

Tworzymy trzy kolumny i trzy wiersze takie jak na obrazku poniżej.

menugry4

 

Ustawiamy opcje Dock na Fill we właściwościach TableLayoutPanel.

menugry5Dzięki takim zabiegom środkowa komórka naszego obiektu zawsze będzie miała jednakowy wymiar i zawsze będzie po środku. Do środkowej komórki z Przybornika przenosimy Panel.

menugry6

 

We właściwościach naszego nowego Panelu ustawiamy wartość Dock na fill i BackColor na jakiś wybrany przez nas, ja wybrałem zielony.

menugry7

 

Teraz można na nasz ładny zielony Panel przenieść Button i zmienić mu text na „Start”

menugry8

 

Tworzymy sobie uchwyt do naszego przycisku i przenosimy tam wszystkie elementy z Form_Load i dodajemy komendę: TableLayoutPanel1.Dispose()

Wadą takiego rozwiązania jest na pewno to, że zasłania nam całą plansze. Dodanie do przycisków kodu:

Po wciśnięciu „ESC” nasze menu znowu się pokaże.

2. Kolejny sposobem tworzenia menu będzie utworzenie „UserControl”. Wybieramy Projekt>Doadj formularz systemu Windows:

menugry9

Dodajemy Kontrole użytkownika:

menugry10

 

Jeśli kontrola użytkownika nie została automatycznie uruchomiona musimy ją otworzyć z eksploratora:

menugry11

 

Następnie powtarzamy kroki z punktu pierwszego i tworzymy TableLayoutPanel1. Po wykonaniu wszystkich punktów nasza kontrolka powinna wyglądać tak:

menugry12

 

Aby była funkcjonalna należy w jej kodzie dodać:

Wracamy do naszej Formy1. Dodajemy zmienną lokalną jako obiekt i dwa publiczne Suby. Do jednego z nich wklejamy to co było w Form_Load:

Wracamy do naszego UserControl i tworzymy uchwyt do przycisku. Wpisujemy w nim:

Dla przycisku „Esc” wystarczy teraz dodać kod:

Projekt do pobrania tutaj:Sterowanie_obiektem_UserControl_Menu

3. Ostatnią możliwością jest napisanie takiego menu. Oto kod który posłużył mi do stworzenia takiego menu:

Nie jest to jakiś wyszukany kod. Każdy jego element można dopracować. Zachęcam was do dopracowania tego ostatniego menu. Wygląda to tak:

menugry13

 

Projekt do pobrania tutaj: Sterowanie_obiektem_Menu_dynamiczne

Permalink do tego artykułu: https://visualmonsters.cba.pl/tworzymy-menu-do-naszej-pierwszej-gry/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.